Звіт, представлений 10 вересня 2024 року, містить аналіз ролі російської православної церкви як важливого інструменту мілітаризації російського суспільства та легітимізації воєнних дій, насамперед збройної агресії проти України

Звіт, представлений 10 вересня 2024 року, містить аналіз ролі російської православної церкви як важливого інструменту мілітаризації російського суспільства та легітимізації воєнних дій, насамперед збройної агресії проти України

Звіт, представлений 10 вересня 2024 року, містить аналіз ролі російської православної церкви як важливого інструменту мілітаризації російського суспільства та легітимізації воєнних дій, насамперед збройної агресії проти України.

Аналіз включає вивчення історичного контексту, релігійних доктрин, а також сучасної діяльності рпц щодо підтримки воєнних дій російської федерації.

Старший аналітик ЦПД Василь Сличко, презентуючи звіт, повідомив, що діяльність рпц у контексті агресивної війни не обмежується лише духовною підтримкою, а є невід’ємною частиною державної політики, спрямованої на легітимізацію та ідеологічне обґрунтування воєнних дій.

Центр проаналізував еволюцію рпц від релігійної місії до інструменту воєнної політики рф; теорію «Атомного православ’я» та концепцію «Третього Риму» – теоретичні підходи для обгрунтування мілітаризації суспільства; осіб, які координують взаємодію зс рф та рпц, роль священників у підтримці російської армії, а також лінгвістичну складову мілітаризації населення російською православною церквою.

В. Сличко наголосив, що керівництво рпц заявляє про характер війни як «справи правильної, спрямованої на захист вітчизни», акцентує на її «священній» суті. Військові священники у бойових підрозділах здійснюють релігійні таїнства для військовослужбовців, проводять збір коштів у населення для забезпечення окремих потреб російських військових.

Він зазначив, що під час провадження релігійної діяльності російське православне духовенство використовує т. зв. подвійну риторику, коли поряд з мілітарними меседжами клірики рпц поширюють миротворчі. У такий спосіб представники рпц намагаються маніпулювати думками своєї пастви, залишаючись для неї «мирною» церквою. Однак якщо звернути увагу на загальну кількість використання миротворчих та мілітарних лінгвістичних конструкцій, які вживалися функціонерами російської православної церкви протягом періоду з 1 січня 2022 року по 18 серпня 2024 року, то можна констатувати, що мілітарна риторика кліриків рпц майже вп’ятеро переважає миротворчу.

Центральною фігурою у поширенні церковного мілітаризму в рф з використанням релігійних наративів для легітимізації агресії кремля є патріарх кирило.

Центр проаналізував діяльність різноманітних організацій, які відіграють провідну роль у координації діяльності між зс рф та рпц, і медійних релігійних організацій. Так, у рф релігійне та військове виховання тісно переплітаються через створення церковних навчальних закладів.

Пропаганда рф також використовує зв’язок приватних військових компаній з православ’ям задля легітимізації воєнних дій, які буцімто спрямовані на захист віри та національних інтересів.

Заступниця керівника Центру Анаїт Хоперія, відповідаючи на запитання журналістів, зазначила, що поширення інформації щодо мілітарної діяльності рпц сприятиме усвідомленню громадянами її суті як ворожої релігійної організації і, зокрема, розвінчанню міфу про буцімто «утиски православних» в Україні.

Джерело