Справжній портрет Роксолани
Збереглося із десяток портретів Роксолани, зокрема, пензля її сучасників – Веронезе та Тиціана. Але на всіх цих полотнах зображені не схожі між собою жінки. Адже європейські художники через заборони ісламу створювали образ Роксолани з уяви або за переказами євнухів, які прислуговували їй у султанському гаремі. Утім, дослідниці Олександрі Шутко – авторці книжок «Жіночий султанат: влада та кохання» та «Роксолана: життєпис» вдалося знайти її справжній портрет. І ось, як він виглядає.
«Негарне обличчя»
За розповідями венеційських послів того часу, дружина султана Сулеймана, Роксолана (Гюррем) була милою та делікатною. Збереглися її лляні налобні пов’язки (кашбасти), які вона надягала на голову, зав’язуючи їх ззаду на вузол.
Довжина цих пов’язок – 53 см. Це розмір її голови, що є ознакою справді мініатюрної жінки. Пізніше, ставши матір’ю щонайменше шести дітей, Роксолана перетворилась із тендітної дівчинки на поважну жінку з пишними формами.
Повнуватою, проте гарною її назвав у 1550-х роках генуезець, якого вона гостинно приймала у своєму помешканні — літньому павільйоні палацу Топкапи з видом на море.
У гаремі ж Роксолану не вважали красунею, про що вона сповіщала у листі до султана, пишучи «прикладаю своє негарне обличчя до Ваших благословенних ніг».
Тоді славилися чорноброві наложниці, з великими карими очима, довгими віями, дугоподібними бровами, густим чорним волоссям та пишними формами. Рудокоса, блакитноока й мініатюрна Роксолана виділялася на їх тлі.
Її зовнішність була на той час, безперечно, викликом традиції. Тож не дивно, що через свій незвичний навіть для слов’ян тип краси вона впала в око султанові Сулейману.
Правдиве зображення
У художній літературу Роксолану часто описують як жінку із кирпатим носиком. Ця прикмета так в’їлася в історичну пам’ять французів, які мали дружні стосунки з османами, що з’явився вислів: «Nez à la Roxelane», тобто «трохи кирпатенький носик».
Але чи був він таким у Роксолани насправді?
Сумніви у цьому посіяв її портрет у крапчастому тюрбані, що зберігається в архівах палацу Топкапи. Його оприлюднив відомий турецький дослідник султанського гарему – Мустафа Чагатай Улучай у книжці «Любовні листи османським султанам».
На цьому портреті ніс Роксолани не можна назвати кирпатим, а радше продовгуватим з горбинкою. Скидається на те, що його малювали з натури. На жаль, не вказано ім’я автора зображення.
Імовірно, його створив хтось із оточення Роксолани – євнух чи служниця гарему, які володіли навичками малюнка олівцем.
Роксолана в береті
Адже на ньому надто тепло по-домашньому ця султана виглядає. До того ж, цей портрет знайшли разом із любовними листами Роксолани до султана Сулеймана, тобто він зберігався в особистих архівах вінценосної родини.
На нечіткому фото портрета Роксолани можна розгледіти її виразні очі й тонкі брови, а у вухах – традиційні для ісламу прикраси – сережки у вигляді півмісяця і такий же візерунок на гаптованому одязі. На оголеній шиї Роксолани зображено витончене намисто з перлів.
Від Роксолани – до Клеопатри й манекенниці
Схожі риси обличчя можна помітити й на іншому портреті, який також оприлюднив М. У. Чагатай із підписом «Одне із зображень молодої Гюррем-султан у музеї палацу Топкапи». На ньому Роксолана позує у профіль із приспущеним прозорим яшмаком (чадрою) й у верхньому одязі, який не приховує її вагітність.
Молода Роксолана. Музей палацу Топкапи
Відтак можна дійти висновку, що художник, який створив цей портрет (його ім’я невідоме), міг бачити султану-українку під час її частих переїздів зі Стамбула до провінцій Османської імперії, намісниками яких були її сини.
Мініатюрна копія цього портрету зберігається у Віденському музеї мистецтв і походить із колекції ерцгерцога Фердинанда. Адже на той час усі аристократи Європи мріяли отримати зображення такої могутньої в Османській імперії жінки.
Роксолана. Невідомий художник. Віденський музей
Саме цей образ Роксолани надихнув знану італійську художницю Лавінію Фонтану 1580 року на створення картини «Смерть Клеопатри».
Проаналізувавши вказані зображення, колишній директор музею палацу Топкапи Ільбер Ортайли дійшов висновку, що Роксолана була схожа на манекенницю з популярної реклами в одному з турецьких фейшен-журналів, фото якої наводимо у публікації.
Манекенниця
У цієї жінки також продовгуватий ніс із горбинкою. Звідки ж пішов поголос про кирпатий носик Роксолани?
Висуваю своє пояснення: у перекладі турецькою слово «хитрий», яким найчастіше характеризували норов Роксолани, звучить як «курназ» (kurnaz), що схоже на російське «курнос», «курносая», тобто кирпата.
Тож, можливо, саме наші північні сусіди — росіяни причетні до вигадки стосовно такої риси її обличчя. Адже від XVI століття вони постійно воювали з османами…