Іспит з наукового атеїзму
У всіх вишах ссср були такі предмети, як науковий комунізм чи науковий атеїзм. На українській філології університету Франка іспит з наукового атеїзму був на другому курсі. Треба сказати, що вже від першого курсу ми відчували досить сильний і аж ніяк не науковий, а цілком практичний атеїзм. Куратор допитувався, чого ми в суботу їдемо додому (субота була навчальним днем, ми їхали додому після занять, обіймали рідних, ночували вдома, а в неділю зранку вирушали в дорогу, їхали двома автобусами і під вечір діставалися до своїх гуртожитків), чи є в нас вдома на стінах богомази (мав на увазі ікони), не соромився потягнути за ланцюжок на шиї студентки, щоб переконатися, чи то часом не хрестик вона має. Коли я таке побачила, то стала зашивати хрестик в одяг. Ще довго по закінченні університету рука тяглася до лівого боку светра чи блузки, де колись був зашитий хрестик. Ця звичка відійшла з настанням незалежности, коли не треба було приховувати своєї ідентичністи. У 90-ті я вже працювала викладачем, і в одній групі сиділи поряд дві студентки: в одної на золотому ланцюжку – хрестик, у другої, також на золотому ланцюжку, – зірка Давида. Подумки я називала їх Старий і Новий Заповіти. Уже не пригадую, чи вони були подругами (а хотілось би), але сиділи завжди поруч.
Так- от, наближався іспит з атеїзму. Перед кожним іспитом я подумки молилася, підібгавши ноги й закутавшись у коц на гуртожитському ліжку. Молилася таємно – не тому, що боялася, що донесуть, просто не хотіла виділятися. Дівчата, з якими я жила в кімнаті, були одна з Луцька, одна з Хмельниччини, одна з Львівщини. І я – з Тернопілля. Західна Україна майже в повному складі. Дівчата не були релігійними, принаймні про людське око. Я також не мала релігійного досвіду. Просто мама навчила трьох основних молитов, батьки молилися рано-ввечері – і ми з сестрою також. Церкву в селі закрили ще до мого народження, підпільних священників не було, ніхто про таких не чув. Останній раз у своєму житті мама була на катехизації у 1946 році: монах із Краснопущі збирав дітей і на цвинтарі провадив Божу науку. Потім він перестав приходити. Як називався той монах і чи лишився живим, мама не пам’ятає. Їй було тоді лише десять років. Мама й так багато нас навчила: молитися щодня, строго постити в п’ятницю, бити поклони у Великй піст, не матюкатися, робити добрі справи. Але батьки не мали якогось духовного проводу, а ми й поготів. Не чули про молитву на вервиці, про дев’ятниці. Коли впав союз і я почала спрагло все те вивчати й практикувати, і привезла зі Львова вервичку, мама згадала, що в дитинстві бачила, як такі коральки з хрестиком мала одна жінка, що ходила до костьолу. Наші люди так не молилися. Я не просто купила вервички собі і мамі, а ще й книжечку з поясненнями, як молитися на вервиці. І ще багато книжок купувала в церковних кіосках, вчилася, вчилася, ходила до церкви на духовні науки. Як це стосується іспиту з наукового атеїзму? Безпосередньо.
Тої зими я часто хворіла на застуду, потрапила до лікарні з ускладненням, а сесія невпинно наближалася. На заняття я не ходила, тож готувалася безпосередньо перед іспитами, добре, що давали по 5 днів на підготовку. До іспиту з наукового атеїзму я також готувалася, донині пам’ятаю, як у позиченому в одногрупниці конспекті були розташовані абзаци з теми «Докази, що доводять відсутність існування бога» (слово бог писали з малої літери – відповідно до чинного тоді Правопису).
Так-от, попри мою сильну вмотивованість (треба було втримати свою Шевченківську стипендію, що становила у 80-х роках 75 крб. (тоді це дорівнювало, здається, середній зарплатні), докази про відсутність Бога та всі решта атеїстичні постулати туго вкладалися в голові. Відчувала, що на відмінно не вивчу – і можу попрощатися зі стипендією. Вирішила щиро помолитися, щоб Господь допоміг скласти цей іспит на відмінно. Про дев’ятниці я тоді не чула, про Юду Тадея також. Просто молилася «Отче наш», «Богородице Діво», «Вірую». І вперше сказала про це одногрупниці – що молюся перед іспитом з атеїзму. Вона дуже сміялася. Казала, що це оксиморон: молитися до Бога, щоб Він допоміг говорити проти Нього. Я це розуміла. Історія з тим іспитом скінчилася ніби щасливо. Матеріалу я не вивчила, але замість викладачки, що читала лекції і мала приймати іспит, прийшов якийсь аспірант-політолог. Я відповідала середньо, він хотів ставити оцінку «добре» (прощавай, підвищена стипендіє!), але тут я вчинила так, як ніколи не робила ні до того, ні після: я попросила поставити мені відмінно і пояснила причину. Аспірант погортав мою залікову (це той випадок, коли залікова працює на студента), довго не думав – і записав «відмінно». Дотепер не знаю, чи треба було мені тої оцінки. Мабуть, це був гріх. Сьогодні я вчинила б інакше. Навіть не сьогодні, а через десять років після того екзамену. Коли я вже начиталася книжок, наслухалася проповідей, набулася на літургіях… Але то було тоді. Ми не вибираємо часу, коли жити. Не вибираємо людей, що зустрічаються на нашому шляху. Таємниця життя.
Галина Наконечна