Неділя перед Богоявленням
Початок євангелія Ісуса Христа, Сина Божого.
Мр 1,1-8
Неділя перед Богоявленням приготовляє нас до важливої події у різдвяному часі та в житті Спасителя – Хрещення Ісуса в Йордані. Цю подію називаємо ще Богоявлення. У Різдві Бог об’явив Себе близьким до людини, Який перебуває разом із нею в усіх подіях та обставинах. На Йордані бачимо Ісуса дорослим. Він стає ще ближчим до нас, беручи у Хрищенні на Себе наші гріхи і запрошує до тісної єдності з Ним через покаяння й навернення.
У цю неділю перед Богоявленням читаємо перші рядки Євангелія від Марка про діяльність Івана Христителя. Він наукою та покаянням приготовляв народ на прихід Месії. Іван проповідував, що День Господній близько: скоро Бог увійде в історію й оправдає свій народ та визволить його від всякого гніту, подарує людям свободу. Євангелист Марко розпочинає своє Євангеліє словами: ,,Початок євангелія Ісуса Христа, Сина Божого”. Усі чотири Євангелисти писали Євангеліє, розповідаючи про життя і діяльність Ісуса Христа, до конкретних християнських спільнот: євреїв, греків, поган та зрілих християн. Апостол Марко розпочинає своє Євангеліє словами, які вказують на його універсальність, що воно є Божим посланням для всіх людей, які вірують в Ісуса.
Слово «Євангеліє» означає «Добра Новина», тобто спасенна вістка про Ісуса Христа. Дуже важливо розуміти, що Євангеліє – це не просто добра порада, як побожно жити, не гарна філософська ідея, як легко знайти щастя. Події різдвяного часу об’являють важливу істину, новину про спасіння людства. Це спасіння Бог здійснює особисто через Свого Сина. Тож Євангелієм – ,,Доброю Новиною” є передусім Ісус Христос. Він словами та вчинками об’являє іншу ,,Добру Нову” про любов Бога і Його бажання дарувати нам життя вічне. Слова Євангелія розкривають детально цю ,,Добру Новину” у словах та вчинках Ісуса.
Говорячи про ,,Добру Новину” – спасіння людства через Ісуса Христа, євангелист Марко вказує на Божество Спасителя, що Сам Бог спасає нас силою Своєї любові. Адже слово Христос означає Божий помазаник, посланець. А ім’я Ісус означає ,,Яхве спасає”. Про це свідчать слова Христа: ,,Я – дорога, правда і життя. Ніхто не приходить до Отця, як тільки через мене” (Йо 14, 6). Особливістю Божого спасіння є те, що Отець небесний хоче вчинити нас подібними до Свого Сина, Своїми синами та дочками. Тому Марко називає Ісуса Христа Сином Божим.
Під словами «початок Євангелія» апостол Марко має на увазі підготовчу діяльність Івана на могутній прихід Господа, Який стане приятелем і лікарем для всіх людей. Євангеліє від Марка не є книгою побожних теорій. Це запрошення зустріти конкретну Особу, відому під іменами, що проголошуються поволі: Ісус, Христос, Божий Син. Євангелист наче хоче, аби ми збагнули, що починаємо читати важливу книгу, щоби зустріти непересічну особистість, почати наповнятися довірою до Неї. Щоб бачити Його таким, як Він є, без власних людських уявлень про Нього.
Словами ,,Початок Євангелія” апостол Марко об’являє істину, що тільки Бог може бути надійним початком кожної важливої справи, щастя людини та запевнити їхній успіх. Бог є джерелом добра та щастя для нас, як пише апостол Яків: ,,Всяке добре даяння й усякий досконалий дар згори сходить, від Отця світла” (Як 1,17). Подібно навчає апостол Павло: ,,Бо то Бог викликає у вас і хотіння і діяння за своїм уподобанням” (Флп 2,13). Лише з Ісусом можна успішно розпочати будь-яку справу: ,,Без мене нічого не можете чинити” (Йо 15,5). А коли переживаємо труднощі, випробування, тільки Ісус може розпочати в нас знову нове життя: визволення з гріхів, неспокою, сумнівів, зневіри, залежностей, кризи, дати оздоровлення, надію на добро: ,,Прийдіть до мене всі втомлені й обтяжені і я облегшу вас” (Мт 11,28). Амінь.
о. Михайло Чижович, редемпторист