Музичне втілення євангельської розповіді про останні дні Ісуса Христа

Упродовж трьох днів ― 26 квітня, 30 квітня та 1 травня ― прозвучить пасійний твір Йозефа Гайдна «Сім останніх слів Ісуса на хресті» у виконанні Львівського камерного оркестру «Академія».

Євангельська розповідь про останні дні Ісуса, про зраду і зречення, несправедливість і жорстокість, про жертовність і смерть отримала своє музичне втілення ще у ранньому середньовіччі, у жанрі Страстей або Пасіонів (від лат. passio – страждання). Їх виконання зазвичай приурочували до передвеликоднього тижня, до Страсної п’ятниці.

Протягом різних історичних періодів, під впливом змін у естетичних запитах та музичній стилістиці жанр Страстей пройшов ряд етапів свого розвитку і розквіт його припадає на 17 століття. Одним з найбільш відомих творів є «Страсті за Матвієм» Й. С. Баха, який належить до найвищих досягнень композитора, втілюючи музично-теологічні знання його часу. За складом виконавців Страсті могли бути вокальні, вокально-інструментальні або ж інструментальні, однак головною прикметою жанру був сюжет – останні дні життя Ісуса, його страждання і смерть на хресті.

У 1786 році до цього сюжету звертається австрійський композитор Йозеф Гайдн. Він отримав незвичайне замовлення від іспанського священника: написати оркестровий твір, який мав виконуватися під час служби Страсної п’ятниці у церкві Oratorio de la Santa Cueva міста Кадіс (Іспанія). Гайдн мав написати ряд частин, кожна з яких стосувалася одного з семи останніх слів Христа під час розп’яття, які збереглися у Святому Євангелії. Ці інструментальні частини або «сонати» мали завершувати окремі розділи промови єпископа, відтворюючи в музиці їх драматичний зміст. Після першого виконання «Сім останніх слів Ісуса на хресті» ― сім частин з інтродукцією і епілогом, що відображає землетрус, який вибухнув після смерті Христа– стали популярними у всій Європі і Гайдн написав кілька різних версій твору для різного складу виконавців.

«Сім останніх слів Ісуса на хресті» Й. Гайдна займають особливе місце у репертуарі Львівського камерного оркестру «Академія». Його виконання у дні Великого Посту виконує особливу місію – робить слухачів співпричетними до духовної сили, що криється в словах Євангелій, а музика наповнює їх силою співпереживання і усвідомленням великої жертви Христа.

Львівський камерний оркестр «Академія» був заснований 1959 року у Львівській державній консерваторії ім.М.В.Лисенка і є першим колективом подібного типу в Україні, який органічно поєднав навчальний процес з активною концертною діяльністю. Першими керівниками були Олександра Деркач і Матіс Вайцнер (1959-1990). Керівником і концертмейстером з 1992 року є Артур Микитка. Художнім керівником і диригентом з 1991 по 2020 рр. був Мирослав Скорик, диригентом Ігор Пилатюк, який з 2020 року став художнім керівником колективу.

Ласкаво запрошуємо на виконання духовного пасійного твору Йосефа Гайдна «Сім останніх слів Ісуса на хресті» у трьох львівських храмах:

26 квітня 2024, п’ятниця

Український Католицький Університет, храм Святої Софії – Премудрості Божої
Духовне слово ― о.д-р Юрій Щурко.
Початок о 15:00 год.

Музичне втілення євангельської розповіді  про останні дні Ісуса Христа

30 квітня 2024, Страсний вівторок.
Архикатедральний собор св.Юра
Духовне слово – о.митрат Роман Кравчик
Початок о 19:00 год.

Музичне втілення євангельської розповіді  про останні дні Ісуса Христа


1 травня 2024, Страсна середа.

Гарнізонний храм свв.апостолів Петра і Павла
Духовне слово – о.капелан Роман Ментух
Початок о 19:00 год.

Музичне втілення євангельської розповіді  про останні дні Ісуса Христа

Організаторами проекту виступили Львівська національна музична академія імені Миколи Лисенка у співпраці з Філософсько-богословським факультетом Українського Католицького Університету, Архикатедральним собором святого Юра, Гарнізонним храмом свв. апостолів Петра і Павла, Фундацією «Андрей». Автор проект ― Михайло Перун.

Запрошуємо духовно пережити музичне втілення євангельської розповіді про останні дні Ісуса Христа.

Джерело